Čím nahradit maso?

17. ledna 2013 v 15:57 | Sarah |  Tipy & Triky


Tofu

Tofu je sýr, který se vyrábí ze sójových bobů a má široké spektrum využití - lze ho smažit, zapékat, grilovat, přidat do salátů, dělat z něj pomazánky, tvaroh či sladký krém. Obsahuje kvalitní bílkoviny, málo tuku, vápník, železo, hořčík a vitamin E.

Prodává se několik druhů - vedle tofu bez příchuti ("natural") je k dostání například tofu lahůdkové, s mořskou řasou, bylinkové, zeleninové, česnekové, marinované, uzené a také "silken" tofu.



Sójové "maso"

Další alternativou je sojové maso, které vzniká texturací sójové mouky a obsahuje velké množství bílkovin. Lze koupit sójové plátky, kostky, granulát či nudličky. Sóju je nutné před konzumací uvařit a vymačkat z ní přebytečnou vodu.
(Článek o škodlivosti/neškodlivosti sóji)





Seitan

Seitan neboli tzv. pšeničné maso je rostlinná bílkovina - pšeničný lepek zbavený škrobu. Původní recept pochází z buddhistických klášterů Japonska. Prodávají se tři druhy seitanu - natural, speciál a speciál se zeleninou. Také je možné zakoupit seitanové karbanátky či hotovky ze seitanu (guláš, drštková polévka, atd.). Seitan se dá také poměrně snadno vyrobit doma - viz Návod na domácí seitan.




Klaso

Základní surovina pro výroba klasa je obilná bílkovina. Klaso obsahuje vlákninu, má nízký obsah tuku a vysoký obsah bílkovin. Prodává se v mnoha úpravách - plátky, pomazánky, řízky, kostky, sekaná, ...



Tempeh

Tempeh se vyrábí fermantací sójových bobů a obsahuje velký podíl bílkovin, vlákniny a vitamínů (obsahuje kompletní řadu vitamínu B). Opět existuje několik příchutí - natural, uzený, smažený či marinovaný.







Robi

Robi je zkratka pro rostlinnou bílkovinu. Neobsahuje sóju, tudíž je oproti jiným rostlinným zdrojům bílkovin lehce stravitelný, dále neobsahuje tuk a má nízký obsah sacharidů. Na trhu jsou z robi k dostání polotovary (plátky, nudličky, sekaná, oválky), hotová jídla (čína, karbanátky, tatarský biftek, řízek), saláty a pomazánky.


Kde nakupovat?

Tofu se dá koupit v některých supermarketech (Tesco, Kaufland nebo Billa), stejně tak sójové maso (Tesco, Billa, Lidl, Kaufland). Pro tempeh, robi, seitan a klaso jsem zatím v supermarketech neviděla, takže si pro ně budete muset do zdravé výživy.
Nedoporučuji kupovat tofu z Kauflandu (značka Sojaprodukt), protože tofu jiných značek (Sunfood, Veto) chutná mnohem lépe. Sama nakupuji ve zdravých výživách, pouze sójové nudličky kupuji v Kauflandu a někdy koupím tofu v Tescu (když je ve slevě). Nevím, jestli to tak platí ve všech zdravých výživách, ale v té, kam chodím já, tofu vyjde levněji než v hypermarketech (pro srovnání tofu natural stojí 96,- ve zdravé výživě x 103,- v Tescu).

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama